semoga jawapan ini dapat membantu
1(a)
2007
|
Apakah yang dimaksudkan dengan
imperialisme?
|
||||
Luas
|
Dasar sesebuah Negara meluaskan pengaruh dan wilayahnya
|
||||
Kepentingan
|
Dengan menjajah Negara lain untuk
kepentingan tertentu
|
||||
1 (b)
|
Namakan kuasa Barat yang
terlibat dalam imperialisme tersebut
|
||||
i
|
Portugal
|
||||
ii
|
Sepanyol
|
||||
iii
|
Belanda
|
||||
iv
|
Britain
|
||||
v
|
Perancis
|
||||
1(c)
2007
|
Mengapakah
imperialis Barat meluaskan kuasa ke Asia Tenggara?
|
||||
Revolusi
|
Berlaku revolusi perindustrian di Eropah
|
||||
Bahan
Mentah
|
Kekayaan bahan mentah di Asia Tenggara
|
||||
Contoh
|
Seperti bijih timah, tebu, kelapa
|
||||
Pengangkutan
|
Perkembangan
sistem pengangkutan dan perhubungan
|
||||
Wap
|
Penciptaan
kapal berkuasa wap
|
||||
Suez
|
Pembukaan
Terusan Suez
|
||||
Telegraf
|
Penciptaan Telegraf
|
||||
Persaingan
|
Berlaku
persaingan antara kuasa-kuasa barat
|
||||
Lambang
|
Tanah
jajahan yang luas melambangkan kekuatan dan kekayaan
|
||||
Slogan
|
Britain
dan Belanda menggunakan slogan Beban orangPutih
|
||||
Perancis
|
Manakala
Perancis menggunakan slogan Tugas menyebarkan Tamadun
|
||||
1(d)
2007
|
Berikan
cara kemajuan sistem pengangkutan membantu peluasan imperialisme Barat
|
||||
Muatan
|
Muatan
lebih banyak
|
||||
Cepat
|
Mempercepatkan
perjalanan Timur-Barat
|
||||
Suez
|
Terusan
Suez Memendekkan jarak perjalanan
|
||||
Jimat
|
Menjimatkan
kos
|
||||
Selamat
|
Perjalanan
lebih selamat
|
||||
1(e)
2007
|
Mengapakah kuasa-kuasa Barat
bersaing untuk meluaskan pengaruh di Timur?
|
||||
Alat
|
Alat untuk menguasai
ekonomi di Timur
|
||||
Imej
|
Meningkatkan imej negara
|
||||
luas
|
Bagi meluaskan wilayah dan
pengaruhnya
|
||||
Banyak
|
Jika semakin banyak tanah
jajahan diperoleh, maka semakin dipandang tinggi dan dihormati
|
||||
Lumba
|
Kuasa
barat berlumba-lumba untuk menjadi kuasa besar
|
||||
1(f)
2007
|
Slogan “Beban orang Putih digunakan oleh kuasa British dan Belanda
atasa alas an untuk mempimpin masyarakat Timur ke arah kesejahteraan.
Apakah anda bersetuju dengan
alas an tersebut?
Berikan pendangan anda.
|
||
Setuju
|
|||
Dimajukan
|
Negara-negara
Asia Tenggara dapat dimajukan
|
||
Diperintah
|
Negara
Asia Tenggara dapat diperintah dengan lebih teratur melalui penubuhan biro
|
||
Pemodenan
|
Asia
Tenggara melalui zaman pemodenan
|
||
H1
|
Mempelajari kemahiran yang
diperoleh dari barat seperti penggunaan kapal korek
|
||
H2
|
Memperkaya
ilmu pengetahuan tentang sains dan teknologi
|
||
Tidak Setuju
|
|||
Alasan
|
Slogan tersebut hanya alas an
untuk menguasai Asia Tenggara
|
||
Eksplotasi
|
Tujuan sebenarnya adalah untuk
mengeksploitasi ekonomi
|
||
Pemimpin
|
Pemimpin
tempatan digantikan dengan pemimpin barat
|
||
1 (g)
|
Pada
pendapat anda, bagaimanakah bentuk imperialisme pada zaman moden ini?
|
||
H1
|
Penyebaran fahaman dan kebudayaan asing ke
dalam Negara
|
||
H2
|
Penguasaan
ekonomi oleh Negara asing ke atas ekonomi Negara
|
||
H3
|
Kepentingan penggunaan bahasa asing
berbanding bahasa sendiri
|
||
H4
|
Ekonomi negara masih bergantung kepada
pasaran dunia
|
||
H5
|
Kebergantungan
terhadap teknologi dan kepakaran barat
|
||
H6
|
Kemajuan teknologi maklumat menjadikan masyarakat
negara kita hilang jati diri
|
||
1 (h)
|
Sebagai pemimpin masa depan, bagaimanakah cara
anda menghalang imperialisme pada
zaman moden ini?
|
||
H1
|
mengukuhkan perpaduan dalam kalangan rakyat
|
||
H2
|
memantapkan jati diri rakyat
|
||
H3
|
membina hubungan diplomatik antara negara
serantau dan antarabangsa
|
||
H4
|
Meningkatkan
ekonomi negara
|
||
H5
|
Memajukan system pendidikan
|
||
H6
|
Menanamkan
semangat cita negara dalam kalangan rakyat
|
||
ISTEM
BIROKRASI BARAT DI ASIA TENGGARA
|
|||
2(a)
|
Apabila
kuasa-kuasa Barat menguasai Asia Tenggara, sistem birokrasi Barat telah
diperkenalkan.
Apakah ciri-
ciri umum sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara
|
||
Pusat
|
Penubuhan Kerajaan Pusat
|
||
Gabenor
|
Pelantikan Gabenor Jeneral sebagai Ketua pentabir
di tanah jajahan
|
||
Biro
|
Pelaksanaan pentadbiran melalui biro ( jabatan )
|
||
Pegawai
|
Pelantikan pegawai Barat sebagai ketua biro
|
||
Undang-undang
|
Pengenalan undang –undang Barat
|
||
2(b)
|
Nyatakan
sistem birokrasi kuasa British di Burma mulai tahun 1885.
|
||
Pesuruhjaya
|
Pemerintahan
tertinggi ialah Pesuruhjaya Tinggi British
|
||
Ulu Burma
|
Memperkenalkan
Akta Kampung Ulu Burma (1887)
|
||
Akta
|
Memperkenalkan
Akta Perkampungan Burma (1889)
|
||
Myo-ok
|
Pentadbiran
daerah diambil alih oleh Myo-ok
|
||
Undang-undang
|
Sistem
undang-undang Barat diperkenalkan
|
||
Majlis
|
Majlis
Perundangan diperkenalkan
|
||
Jabatan
|
Jabatan spt
Jabatan Perhutanan, Jabatan Kesihatan dan Jabatan Pelajaran ditubuhkan
|
||
2(c)
|
Bagaimanakah
pelaksanaan Sistem Encomienda di Filipina?
|
||
Barangay
|
Menggabungkan barangay-barangay
|
||
Encomiendero
|
Pemerintahannya dikenali sebagai
encomiendero
|
||
Aman
|
Menjadi keagamaan
|
||
Cukai
|
Mengutip cukai
|
||
Kristian
|
Mengkristiankan penduduk
|
||
Benci
|
Dibenci oleh penduduk Filipina
|
||
Tinggi
|
Mengenakan cukai yang tinggi
|
||
tenaga
|
Kerahan tenaga kepada rakyat
|
||
2(d)
|
Jelaskan
kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran di Asia
Tenggara?
|
||
Raja
|
Pengurangan pengaruh raja dalam
sistem pentadbiran
|
||
Singkir
|
Institusi raja telah tersingkir dan
terhapus seperti berlaku di Burma dan
di Melaka
|
||
Pembesar
|
Pembesar tempatan telah kehilangan
kuasa
|
||
Ambil alih
|
Kuasa diambilalih oleh pegawai barat
dalam hal pemungutan cukai
|
||
Eksploitasi
|
Sumber ekonomi tempat dieksploitasi
|
||
Pembahagian
|
Pembahagian negara yang dijajah
kepada beberapa daerah
|
||
Undang- undang
|
Berlakunya peminggiran undang-undang
tradisional
|
||
Barat
|
Undang-undang diganti dengan
undang-undang Barat
|
||
Gabung
|
Penggabungan wilayah-wilayah menjadi
sebuah kerajaan pusat
|
||
Jabatan
|
Penubuhan jabatan seperti jabatan
pertanian, kesihatan dan perhutanan
|
||
2(e)
|
Pada pendapat
anda, apakah kebaikan sisem pentadbiran moden yang dijalankan di negara kita
|
||
Demokrasi
|
Negara kita mengamalkan pemerintahan demokrasi
|
||
Parlimen
|
Mempunyai Parlimen
|
||
Dewan
|
Mempunyai Dewan Rakyat dan Dewan Negara
|
||
Pilihan raya
|
Menjalankan sistem pilihanraya
|
||
Raja
|
Mengamalkan sistem raja berperlembagaan
|
||
Parti
|
Parti-parti politik bebas bertanding
|
||
Bersuara
|
Rakyat bebas bersuara
|
||
Politik
|
Politik negara stabil
|
||
Ekonomi
|
Ekonomi negara membangun
|
||
Perpaduan
|
Berlaku perpaduan antara kaum
|
||
Munasabah
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
||
2(f)
|
Apakah bentuk pentabdiran di Indonesia
sebelum dijajah oleh Belanda?
|
||
Kerajaan
|
terdapat beberapa buah kerajaan yang
berasingan
|
||
Bantam
|
Seperti kerajaan Mataram dan Bantam di Jawa
|
||
Raja
|
Diketuai oleh raja
|
||
Pembesar
|
Dibantu oleh golongan pembesar
|
||
2(g)
|
Jelaskan perubahan sistem pentadbiran yang
diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia
|
||
Pentadbiran
|
Terdapat pentadbiran pusat
dan tempatan
|
||
Gabenor
|
pusat diketuai oleh Gabenor Jeneral
|
||
Pembesar
|
tempatan diketuai oleh pembesar tempatan
|
||
Diawasi
|
Pentadbiran tempatan diawasi oleh pegawai Belanda
|
||
Jabatan
|
Menubuhkan jabatan kerajaan seperti Jabatan Pelajaran dan Pertanian
|
||
Dewan tempatan
|
Menubuhkan dewan
tempatan
|
||
Penasihat
|
Dewan tempatan berfungsi sebagai penasihat
pentadbiran Belanda
|
||
Kuasa
perundangan
|
Dewan tempatan tiada kuasa perundangan
|
||
Volksraad
|
Belanda
menubuhkan Volksraad
|
||
Majlis rakyat
|
Volksraad
merupakan majlis rakyat
|
||
2(h)
|
Mengapakah
Thailand bebas daripada
imperialisme Barat.
|
||||
Kebijaksanaan
|
Kebijaksanaan rajanya iaitu Raja Mongkut dan Raja
Chulalongkorn
|
||||
Pemodenan
|
Pemodenan pentadbiran yang dilakukan oleh raja
|
||||
Birokrasi
Barat
|
Sistem birokrasi Barat diperkenalkan sendiri oleh Raja Mongkut
|
||||
Melantik
|
Melantik 80 orang penasihat barat mengetuai pelbagai jabatan
|
||||
Melatih
|
Penasihat Barat digunakan untuk melatih pegawai tempatan
|
||||
Britain
|
Penasihat Britain dalam kewangan,pelabuhan dan polis
|
||||
Amerika
|
Penasihat Amerika dalam
jabatan kastam
|
||||
Perancis
|
Penasihat Perancis dalam
ketenteraan
|
||||
Penasihat rendah
|
Memperkenalkan Majlis Penasihat
Rendah
|
||||
Mesyuarat tinggi
|
Majlis Mesyuarat Tinggi sebagai badan penasihat raja dalam pentadbiran
|
||||
Kabinet menteri
|
Memperkenalkan Kabinet Menteri yang terdiri daripada golongan bangsawan
berpendidikan Barat yang mengetuai kementerian
|
||||
Bangsawan
|
Golongan bangsawan berpendidikan Barat yang mengetuai kementerian
|
||||
Juruaudit
|
Juruaudit Britain
berkhidmat dalam perbendaharaan negara
|
||||
Pelantikan
|
Pelantikan pentadbir berdasarkan tahap pendidikan
|
||||
Raja berperlembagaan
|
Memperkenalkan sistem raja berperlembagaan
|
||||
Pengaruh
|
Pengaruh pembesar tempatan dan raja dikurangkan.
|
||||
2(i)
|
Apakah kesan pembaharuan birokrasi yang
diperkenalkan di Thailand.
|
||||
Muncul
|
Muncul golongan baru daripada pentadbir
berdasarkan tahap pendidikan
|
||||
Raja berperlembagaan
|
Sistem
Raja Berperlembagaan diperkenalkan menggantikan sistem raja berkuasa mutlak
|
||||
Pembesar
|
Pengaruh
pembesar tradisional merosot
|
||||
Merosot
|
Pengaruh
institusi raja merosot
|
||||
Kemerdekaan
|
Pemodenan
pentadbiran oleh Raja Mongkut/ Chulalongkorn berjaya mengekalkan kemerdekaan
Thailand
|
||||
Revolusi
|
Berlaku Revolusi 1932 oleh rakyat yang menentang
kuasa mutlak raja
|
||||
2(j)
|
Mengapakah kuasa Barat memperkenalkan
pemerintahan birokrasi Barat?
|
||||
Ekonomi
|
Menguasai ekonomi tanah jajahan
|
||||
Pentadbiran
|
Menguasai keseluruhan pentadbiran
|
||||
Ganti
|
Mengantikan
pemerintahan beraja kepada birokrasi
Barat
|
||||
Ambil
alih
|
Mengambil alih peranan pembesar
|
||||
Eksploitasi
|
Mengeksploitasi
bahan mentah di tanah jajahan
|
||||
Mudah
|
Memudahkan
pentabiran di tanah jajahan
|
||||
Licin
|
Melicinkan
pentadbiran di tanah jajahan
|
||||
Jimat
|
Menjimatkan kos pentadbiran
|
||||
(Munasabah)
|
( Mana-mana munasabah)
|
||||
GERAKAN
NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
|
|||||
3(a)
|
Huraikan faktor-faktor
nasionalisme di negara-negara Asia Tenggara
|
||||
Dasar
|
Dasar penjajahan Barat
|
||||
Tidak
puas hati
|
menimbulkan perasaan tidak puas hati dalam kalangan rakyat.
|
||||
Pentadbiran
moden
|
rakyat tidak diberi peluang dalam pentadbiran moden.
|
||||
Kekal
|
rakyat tempatan kekal dalam ekonomi
tradisional yang serba kekurangan.
|
||||
Tindas
|
dasar penjajah menindas rakyat
|
||||
Tanaman
Paksa
|
Sistem Tanaman Paksa dan Sistem Polo
|
||||
Jurang
social
|
penjajah mewujudkan jurang sosial.
|
||||
elit
|
mereka bergaul dengan golongan elit /bangsawan
|
||||
Pendidikan barat
|
pegawai kerajaan berpendidikan Barat.
|
||||
Imigran
|
dasar terbuka terhadap kemasukan imigran menimbulkan perasaan tidak
puas hati rakyat
|
||||
Agama
|
Pengaruh agama
|
||||
Satukan
|
agama menyatukan rakyat tempatan menghadapi penindasan dan pengaruh
kebudayaan Barat.
|
||||
Islah
|
Gerakan Islah di Indonesia di Tanah Melayu
|
||||
Belia Buddha
|
Persatuan Belia Buddha di Burma
|
||||
Kristian
|
agama Kristian di Filipina menyatukan penduduk pribumi untuk menentang
Sepanyol
|
||||
Kesusteraan
|
Karya kesusasteraan
|
||||
Bangkit
|
membangkitkan nasionalisme di Asia Tenggara
|
||||
Mesej
|
menyampaikan mesej kesengsaraan dan
|
||||
Kecewa
|
kekecewaan terhadap penindasan penjajah
|
||||
Contoh
|
Noli Me Tanggere, Kerikil-KerikilTajam, Ke Makam Bonda, Putera
|
||||
Pendidikan
|
Sistem Pendidikan
|
||||
Pilih kasih
|
penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam menyediakan pendidikan
|
||||
Bahasa penjajah
|
mengutamakan sekolah yang mengguna bahasa penjajah.
|
||||
rendah
|
penjajah menyediakan pendidikan di peringkat rendah
|
||||
Elit
|
terhad kepada golongan elit dan di bandar
|
||||
Secular
|
pendidikan sekular dan mubaligh mengancam sekolah Buddha di Burma
|
||||
Vernakular
|
di Tanah Melayu, lepasan sekolah vernakular sukar mendapat
pekerjaan
|
||||
intelektual
|
Kemunculan golongan intelektual
|
||||
Pelajaran
|
mendapat peluang melanjutkan pelajaran di Barat atau Asia Barat
|
||||
Falsafah
barat
|
didedahkan dengan idea falsafah Barat dan Islam
|
||||
Pimpin
|
golongan ini memimpin gerakan nasionalisme di tanah air
|
||||
Media
massa
|
Pengaruh media massa
|
||||
Semarak
|
menyemarakkan idea nasionalisme
|
||||
Sebar
|
dan menyebarkan
|
||||
Idea
|
Idea nasionalis
|
||||
Tanam
|
menanam perasaan anti penjajah
|
||||
Contoh
|
Tribune Indegene,
Cloche Felee di Vietnam / Ikhwan, Saudara, Warta Malaya, Majlis di Tanah Melayu
|
||||
Pengangkutan
|
Perkembangan sistem pengangkutan dan
perhubungan
|
||||
Telefon
|
telefon
|
||||
Telegraf
|
dan telegraf memudahkan hubungan antara nasionalis
|
||||
Jalan raya / kereta api
|
pembinaan jalan raya dan kereta api dapat menghubungkan kawasan yang
terpisah
|
||||
Bertemu
|
memudahkan rakyat bertemu pemimpin dan
|
||||
Ide nasionalisme
|
membincangkan idea nasionalisme.
|
||||
Pengaruh luar
|
Pengaruh luar
|
||||
Aspirasi
|
membuka mata dan memberi aspirasi kepada rakyat
|
||||
Jepun
|
kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia
|
||||
Mahatma
Ghandi
|
Perjuangan Mahatma Ghandi di India
|
||||
3 (b)
|
Nyatakan
persamaan ciri-ciri perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara.
|
||||
Tahap
Pertama
|
|||||
Terbuka
|
Penentangan masyarakat secara
terbuka
|
||||
Setempat
|
Bersifat setempat
|
||||
Organisasi
|
Tidak berorganisasi
|
||||
Kebudayaan
|
Memperjuangkan isu kebudayaan
|
||||
Agama
|
Memperjuangkan isu agama
|
||||
Pribumi
|
Memperjuangkan isu hak
pribumi
|
||||
Golongan
|
Dipimpin oleh golongan
pertengahan
|
||||
Asia Barat
|
Berpendidikan Barat/ Asia
Bara
|
||||
Merdeka
|
Tidak menuntut kemerdekaan
|
||||
Kerajaan
|
Tidak menuntut kerajaan
sendiri
|
||||
Sederhana
|
Bersifat sederhana
|
||||
gagal
|
Gagal
|
||||
Tahap
Kedua
|
||
Radikal
|
Gerakan yang lebih radikal
|
|
Organisasi
|
Berorganisasi
|
|
Berpendidikan
|
Dipimpin oleh golongan
berpendidikan
|
|
Barat
|
Ilmu pengetahuan Barat
|
|
Tuntut
|
Menuntut kemerdekaan
|
|
Kerajaan
|
Membentuk kerajaan sendiri
yang berdaulat
|
4(a)
|
Jelaskan gerakan nasionalisme tahap pertama
dan tahap kedua di Filipina
|
||
Tahap Pertama
|
|||
Dakyah
|
Gerakan dakyah pimpinan Jose Rizal
|
||
Sokong
|
Disokong oleh golongan pertengahan berpendidikan Barat
|
||
Tuntut
|
Menuntut Filipina dijadikan wilayah Sepanyol
|
||
Bangsa
|
Bangsa Filipina diberi hak yang sama seperti bangsa Sepanyol
|
||
Kebebasan
|
Diberikan hak kebebasan bersuara
|
||
Liga
|
Menubuhkan Liga Filipina
|
||
Desak
|
Bertujuan mendesak Sepanyol membuat pembaharuan politik, ekonomi dan
sosial
|
||
Terancam
|
Kerajaaan Sepanyol berasa terancam
|
||
Dibunuh
|
Jose Rizal ditangkap, dibuang negeri ke Dapitan di Mindanao, dan
dibunuh atas tuduhan terlibat dalam gerakan pemberontakan
|
||
Berakhr
|
Gerakan dakyah berakhir
|
||
Tahap Kedua
|
|||
Andres
|
Bermula apabila Andres Bonifacio
|
||
Katipunan
|
menubuhkan Katipunan
|
||
Radikal
|
menentang secara radikal
|
||
Satukan
|
matlamat menyatukan bangsa Filipina
|
||
Revolusi
|
mencapai kemerdekaan melalui revolusi
|
||
Media
cetak
|
menggunakan media cetak untuk menyebarkan fahaman revolusi kepada
rakyat
|
||
Kalayan
|
Kalayan merupakan akhbar rasmi
|
||
Bersenjata
|
melancarkan revolusi bersenjata untuk menggulingkan Sepanyol tetapi
gagal
|
||
Lemah
|
Katipunan semakin lemah selepas Andres Bonifacio dihukum mati oleh
Emilio Aguilnaldo
|
||
4(b)
|
Apakah iktibar yang
boleh kita warisi daripada gerakan nasionalis di Filipina?
|
|||||
H1
|
Perpaduan,kepimpinan dan kebijaksanaan amat penting dalam sesuatu
perjuangan
|
|||||
H2
|
Kita seharusnya menghargai perjuangan nasionalis silam
|
|||||
H3
|
Kita hendaklah mengekalkan kemerdekaan dan kedaulatan tanah air
|
|||||
H4
|
Kita sewajarnya mengisi kemerdekaaan dengan kemajuan
|
|||||
H5
|
Semangat juang yang kental,keberanian dan pengorbanan merupakan elemen
penting dalam perjuangan
|
|||||
M
|
(mana-mana munasabah)
|
|||||
4(a)
|
Namakan dua tokoh
gerakan nasionalisme di Indonesia.
|
|||||
F1
|
Raden Adjeng Kartini
|
|||||
F2
|
Soekarno
|
|||||
4(b)
|
Senaraikan
perubahan dalam sistem pentadbiran di Indonesia kesan penjajahan Belanda.
|
|||||
Dua
|
Pentadbiran
Indonesia dibahagikan kepada dua bahagian
|
|||||
Pusat
|
Pentadbiran pusat
dan pentadbiran tempatan
|
|||||
Gabenor
|
Pentadbiran Pusat
diketuai Gabenor Jeneral
|
|||||
Tempatan
|
Pentadbiran
tempatan dikendalikan pembesar tempatan
|
|||||
Awas
|
dengan pengawasan
pegawai Belanda
|
|||||
Kerajaan
|
Penubuhan jabatan
kerajaan
|
|||||
Jabatan
|
Jabatan Pelajaran
dan Jabatan Pertanian
|
|||||
Dewan
|
Penubuhan Dewan
Tempatan
|
|||||
Ahli
|
Ahli Dewan
Tempatan menjadi penasihat pentadbiran Belanda tetapi tiada kuasa perundangan
|
|||||
Volksraad
|
Belanda
Menubuhkan Volksraad
|
|||||
Majlis
|
Merupakan Majlis
Rakyat yang dianggap sebagai satu langkah ke
arah kemerdekaan
|
|||||
4(c)
|
Jelaskan
gerakan nasionalisme tahap pertama di Indonesia
|
|||||
Pendidikan
|
Tumpuan terhadap isu – isu pendidikan
|
|||||
Nasib
|
Hanya pendidikan mampu mengubah nasib rakyat Indonesia
|
|||||
Raden
|
Perjuangan Raden Adjeng Kartini
|
|||||
Karya
|
Melalui
karya Habis Gelap Terbitlah Terang/ Penulisan Seorang Puteri Jawa
|
|||||
Kemunduran
|
Mendedahkan kemunduranrakyat / penindasan penjajah
|
|||||
Muhammadiyah
|
Gerakan Muhammadiyah
|
|||||
Islam
|
Tujuan memperjuangkan Islam sebenar
|
|||||
sekularisme
|
menghindari ancaman sekularisme Barat / agama Kristian
|
|||||
Bina
|
Melalui pembinaan sekolah, klinik dan masjid
|
|||||
4(d)
|
Mengapakah gerakan nasionalisme di Indonesia
berjaya mencapai matlamat kemerdekaan pada tahun 1945?
|
|
Kebijaksanaan
|
Kebijaksanaan /
pengaruh pemimpin mempengaruhi rakyat
|
|
Radikal
|
F2 Bertindak secara kekerasan / radikal
|
|
Kemerdekaan
|
F3
Mendukung matlamat yang jelas – menuntut kemerdekaan
|
|
Lantang
|
F4 Berani bersuara lantang
|
|
Parti
|
F5 Perjuangan melalui parti
|
|
4(e)
|
Nyatakan ciri gerakan nasionalisme
tahap pertama di Burma
|
|
Sami
|
Perjuangan oleh golongan sami Buddha
|
|
Elit
|
Perjuangan oleh golongan elit berpendidikan barat
|
|
Belia
Buddha
|
Penubuhan Persatuan Belia Buddha 1906 untuk
mengekalkan tradisi Buddha dan memajukan pendidikan rakyat Burma
|
|
Isu
Kasut
|
Menggunakan
isu kasut untuk membangkitkan semangat nasionalisme rakyat
|
4(f)
|
Jelaskan gerakan nasionalisme tahap kedua di Burma
|
|
Montagu
|
Muncul
apabila laporan Montagu – Chelsford
|
|
Belum sedia
|
menyatakan
Burma masih belum bersedia untuk memerintah sendiri
|
|
Revolusi
|
1920, tercetus Revolusi Pelajar yang
menuntut penubuhan sebuah universiti untuk mereka
|
|
Majlis
Am
|
Gerakan nasionalisme oleh golongan sami Buddha melalui
Majlis Am
Sangha Sametggi
|
|
Liga
|
Muncul Liga Antipemisahan
|
|
Lambat
|
yang menganggap pemisahan dengan
India akan melambatkan
kemerdekaan Burma
|
|
Thakin
|
Golongan Thakin (siswazah university) Menubuhkan Parti
Dobama
Asiayone pada tahun 1935 untuk menuntut kemerdekaan
|
|
4(g)
|
Pada
pendapat anda, mengapakah gerakan nasionalisme di Burma gagal?
|
|
Bersatu
padu
|
Rakyat
Burma tidak bersatu padu
|
|
Pendidikan
|
Tidak
ramai rakyat Burma yang mendapat
pendidikan tinggi menyebabkan
kurangnya idea-idea perjuangan
|
|
Golongan
|
Gerakan di Burma hanya memperlihatkan perjuangan
golongan tertentu sahaja seperti golongan sami Buddha
|
|
(Munasabah)
|
||
(Munasabah)
|
||
(Munasabah)
|
||
4(h)
|
Pada pendapat anda, apakah nilai yang patut menjadi asas kekuatan
perjuangan golongan nasionalis di Asia Tenggara?
|
||||
H1
|
Keberanian
|
||||
H2
|
Bersatu-padu / bekerjasama
|
||||
H3
|
Semangat cinta akan negara
|
||||
H4
|
Kegigihan
|
||||
H5
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
||||
M
|
|||||
4(i)
|
Pada
pendapat anda, apakah nilai yang patut menjadi asas kekuatan perjuangan
golongan nasionalis di Asia Tenggara?
|
||||
H1
|
Keberanian
|
||||
H2
|
Bersatu-padu / bekerjasama
|
||||
H3
|
Semangat cinta akan negara
|
||||
H4
|
Kegigihan
|
||||
H5
|
Mana-mana jawapan munasabah
|
||||
M
|
|||||
5(a)
|
Senaraikan perbezaan gerakan nasionalisme tahap pertama di Thailand
dengan
yang berlaku di Indonesia
|
||||
Indonesia:
|
|||||
Pendidikan
|
Isu pendidikan
|
||||
Kemunduran
|
F2 Mendedahkan kemunduran rakyat
Indonesia
|
||||
Penindasan
|
F3 Penindasan oleh penjajah
Belanda
|
||||
Pertubuhan
|
F4 Tertubuhnya pertubuhan yang tersusun
|
||||
Thailand:
|
|||||
Kegelisahan
|
Kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja
|
||||
Mutlak
|
F2 Penentangan terhadap raja berkuasa mutlak
|
||||
Pentadbiran
|
F3 Kelemahan sistem pentadbiran
|
||||
boros
|
F4 Sikap boros Raja Vajiravudh
|
||||
5(b)
|
Nyatakan gerakan nasionalisme
tahap kedua di Thailand
|
||||
Kapitalis
|
Tidak puas hati rakyat terhadap cengkaman
ekonomi kapitalis barat
|
||||
Ekonomi
|
F2 Tidak puas hati rakyat terhadap cengkaman
ekonomi orang cina
|
||||
Phibul Songram
|
F3 Perdana Menteri, Phibul Songram
meluluskan undang-undang menyekat kebebasan
|
||||
Orang Cina
|
F4 dan penguasaan ekonomi oleh
orang Cina
|
||||
Sekolah Cina
|
F5 Sekolah Cina dibubarkan
|
||||
Akhbar
|
F6 Akhbar Cina dibubarkan
|
||||
Galak
|
F7 Menggalakkan penduduk peribumi
melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi
|
||||
Jawatan
|
F8 Jawatan tertinggi dalam
kerajaan untuk penganut Buddha sahaja
|
||||
Siam
|
nama Siam ditukar kepada Thailand / Tanah yang bebas
|
||||
5(c)
|
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,bagaimakah pengenalan birokrasi
barat mampu mempertahankan kedaulatan Thailand.
|
||||
H1
|
Kemunculan golongan baru
berdasarkan tahap pendidikan
|
||||
H2
|
F2 dapat mengurangkan pengaruh
pembesar tradisional
|
||||
H3
|
F3 dapat mengurangkan pengaruh
institusi raja.
|
||||
H4
|
F4 Pemodenan pentadbiran
|
||||
H5
|
M (mana-mana yang munasabah)
|
||||
M
|
|||||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan